Nieuws over vertalingen en taal

Effectiever content schrijven in 5 stappen

Effectiever content schrijven in 5 stappen

Maak je content nog beter met deze tips:

Wat doelstellingen en content met effectiever schrijven te maken hebben.

Vandaag heb ik mij ten doel gesteld een blog te schrijven. Net als gisteren, eergisteren en het hele afgelopen jaar. Het is er niet van gekomen. Herkenbaar? In dit blog (dat ik dus wel geschreven heb) een aantal tips over hoe je effectiever kunt schrijven – niet alleen blogberichten, maar alle soorten content.

Als ik mij voorneem een blogbericht te schrijven, open ik mijn laptop en ga ik regelrecht naar Facebook, Twitter, LinkedIn en een aantal nieuwssites. De eerste 5 minuten maak ik mijzelf wijs dat ik inspiratie opdoe. Na een half uur inspiratie opdoen is de moed mij in de schoenen gezakt en ga ik verder met het dagelijkse werk. Weer geen blog geschreven. De volgende dag herhaal ik mijn inspiratiesessie en hoop op een betere uitkomst.

Volgens mij heeft Einstein hier ooit een wijze uitspraak over gedaan.

Het zoeken van inspiratie is niet eens zo gek. Want waar moet je het elke keer over hebben? Het is niet vreemd dat je het moeilijk vindt om interessante onderwerpen te bedenken en dat je daarvoor op internet gaat zoeken. Want waar begin je?

  1.     Begin met het vaststellen van doelen. Wat wil je met je tekst bereiken?

Wil je je naamsbekendheid vergroten, de verkoop stimuleren, mensen informeren? Of gaat het erom dat je leads genereert, je autoriteitspositie vergroot of interactie hebt met je doelgroep? Deze eerste stap is bepalend voor de inhoud van je verhaal.

  1.     Stel vast welke content je gaat inzetten om je doel te behalen

Denk aan een productreview. Bezoek je een beurs, dan wil je misschien een verslag schrijven om je zakenrelaties op de hoogte te stellen van de nieuwste trends. Heb je net een klant geholpen een nieuw product te lanceren, dan vertel je je verhaal en maak je een casebeschrijving. Of omschrijf je nieuwste bedrijfsactiviteit om deze onder de aandacht te brengen.

“Je stemt je content af op je doel en niet andersom. Als je doel is om als een autoriteit over te komen, kun je dus een casebeschrijving gaan maken om te laten zien wat je hebt gedaan en waarom dat goed is”

  1.     Stel je doelgroep vast. Schrijf je een artikel over contentmarketing dat bestemd is voor bejaarden? Of wil je het pensioenprobleem uitleggen aan brugklassers?

Stem je tone of voice en taalgebruik af op je doelgroep. Houd het simpel. Wie zo veel mogelijk vakjargon gebruikt om over te komen als een autoriteit, bereikt meestal het tegenovergestelde effect.

  1.     Begin met de kern van je boodschap

Nu weet je waarom je iets gaat schrijven, wat je boodschap is en voor wie je het schrijft. Schrijf eerst de belangrijkste punten op. Als je een review schrijft, kun je de hoofdpunten vrij makkelijk invullen: wat is het product, wat waren je verwachtingen, hoe heb je het product getest, wat zijn de uitkomsten? Noem positieve en negatieve punten.

  1.     Gebruik je momentum

Zodra je het begin op papier hebt, komt de rest (bijna) vanzelf. Maak gebruik van je momentum en maak de tekst af. Vul je hoofdpunten stuk voor stuk aan met details en controleer of het verhaal gestructureerd blijft. Laten we het gestructureerde inspiratie noemen.

Het vaststellen van een doel is essentieel bij het schrijven van content. Bedenk je onderwerpen aan de hand van je doel en niet andersom.

 

admin

Reacties zijn gesloten.