Een meertalige website opzetten? Let op deze dingen
Als je van plan bent om een meertalige website op te zetten omdat je bijvoorbeeld jouw producten en diensten in het buitenland wilt gaan aanbieden, dan zijn er verschillende zaken waar je rekening mee moet houden. Het vertalen van de informatie en teksten op de webshop of website is een belangrijk onderdeel natuurlijk.
Naast het vertalen zijn er ook verschillende andere zaken die belangrijk zijn om te weten en om te gebruiken bij het opzetten van een strategie om de internationale markt te veroveren. Daarom hebben we een aantal punten voor je op een rij gezet om je een stuk op weg te helpen.
Welke doelgroep wil je bereiken?
Het is belangrijk om duidelijk te hebben welke doelgroep je wilt bereiken. Is dat dezelfde doelgroep als die je in Nederland wilt bereiken of zitten er verschillen tussen de doelgroepen in de verschillende landen waar je actief wilt zijn?
Onderzoek wat deze doelgroep wil, wat jij kunt bieden en misschien wel het belangrijkste, hoe je deze doelgroep gaat bereiken. Daarom moet er ook voor de internationale markt een duidelijke strategie gemaakt worden voordat je een meertalige website kunt opzetten.
De website
Voordat de website internationaal aangeboden kan worden moet er meer gebeuren dan alleen het vertalen van de teksten. Voor het vertalen is het aan te raden om gebruik te maken van een professioneel vertaalbureau. Die zijn gespecialiseerd in het omzetten van de teksten naar de juiste talen, met de juiste boodschap en gericht op de manier van informatie delen van het betreffende land.
De website moet zo ingericht worden dat het mogelijk wordt om deze met gemak te kunnen vinden via zoekmachines zoals Google. Daarvoor kun je onder andere gebruik maken van SEO (Search Engine Optimization) waarmee jouw website op de beste manier gevonden kan worden.
Content
De content of inhoud van de website is het belangrijkst. Je hebt een duidelijk beeld van wat je wilt bieden aan jouw klanten en hoe je deze klanten wilt bereiken. Daarom moet de website inhoudelijk op meerdere punten kloppend zijn. Hier lees je hoe je een goede internationale contentstrategie kunt opzetten zodat jij ook in het buitenland succesvol kunt zijn.
Denk daarbij aan zaken als gebruik maken van de juiste kanalen voor het delen van informatie, het bijhouden van content, het aanbieden van content op de juiste momenten en luisteren naar de ervaringen en behoeften van jouw klanten zodat je daar op in kunt spelen. Als je gebruik maakt van deze tips, dan zal jouw bedrijf ook in het buitenland een succesvolle onderneming worden.