Du brauchst Deutsch
Het Duitsland Instituut Amsterdam organiseerde dit jaar de reclamefilmpjeswedstrijd ‘Daarom Duits!’ voor studenten van middelbare scholen. Deze wedstrijd werd georganiseerd om leerlingen op een creatieve manier over het nut van Duits te laten nadenken.
Er werd enthousiast gereageerd op de campagne, ruim dertig inzendingen van negen verschillende scholen werden door de verschillende juryleden beoordeeld. De filmpjes werden door Rainer Manke (Goethe-Institut), vakdidacticus Doris Abitzsch (Hogeschool Windseheim, Zwolle) en producer Rob van den Idsert (gastdocent filmacademie Amsterdam) beoordeeld op originaliteit, techniek, artistieke waarde en overtuigingskracht. Afgelopen dinsdag werden de vijf finalisten in Amsterdam uitgenodigd waar ze kregen te horen wie de hoofdprijs kreeg.
Het centrale thema van de filmpjes is het belang van de Duitse taal bij het leggen van sociale contacten. Duits is gewoon erg handig, of je nu een date wil met fotomodel Claudia Schiffer of knappe Duitse jongens in een rode sportwagen wilt versieren.
Voor de finalisten groeide de schoolopdracht uit tot een klein avontuur. De winnaars kregen een reisje naar pretpark Movieworld in Duitsland. Onder de aanwezigen was de spanning de voelen. De meiden van het Kandinsky college uit Nijmegen kregen een welverdiende tweede prijs.
Met het filmpje ‘Du brauchst Deutsch’ wonnen de leerlingen van het Rembrandt College uit Veenendaal de hoofdprijs. De grappige, sterke en overtuigende maar vooral erg originele reclamespot overtuigde de jury als beste reclamespot voor de Duitse taal. Met het reclamespotje korter dan een minuut werd duidelijk gemaakt dat Duits naast erg nuttig ook nog eens erg leuk is. Onder het motto: ‘Deutsch ist eine Party!’ worden mensen met dit filmpje enthousiast gemaakt voor de Duitse taal.
De andere deelnemers hadden ook erge leuke inbrengen, waarbij verschillende redenen naar voren kwamen waarom het belangrijk en gemakkelijk is om een goede beheersing van de Duitse taal te hebben.